iFIks Ekspress flytter til eget lokale
Etter 5 år flytter iFiks fra hjørnet sitt til Cutters sitt tidligere lokale.
Henrik brukte ikke lang tid på å tenke seg om da tilbudet om eget lokale kom på bordet: – Helt siden åpningen for 5 år siden har tanken om eget lokale alltid vært der.
Hvordan gikk prosessen fra du bestemte deg for å starte egen bedrift og til du var i gang på City Nord?
Etter et godt oppstartsår, hvor jeg fikset telefoner hjemmefra og reparasjon på stedet (hjemme hos kunder), så hadde jeg en avisartikkel i Avisa Nordland hvor jeg utrykket mitt ønske om et lokale/butikk i Bodø. Etter dette tok tidligere senterleder Tor og utleieansvarlig Uwe rask kontakt med invitasjon til et møte. Etter dette gikk det svært fort, og var vel på plass ca 1 mnd. etter dialogen var startet. De var svært fleksible og jeg har fått en kjempegod avtale der jeg kan ha begrensede åpningstider etter mine behov siden jeg er alene i butikken og har et aktivt liv utenom med baby, fotball og en til jobb i Bodø Båtforening. Så kan ikke få skryte nok av hvordan senteret har tatt meg imot og tatt vare på meg.
Hva tenkte du da tilbudet om det tidligere lokalet til Cutters kom på bordet?
Helt siden åpningen for 5 år siden har tanken om eget lokale alltid vært der. Selv om det har vært fantastiske 5 år i hjørnet mitt så skal det bli veldig deilig å få et bedre arbeidsmiljø og ikke minst komme meg litt unna støyen som kommer av å sitte eksponert på den måten. Så da senterleder Uwe kom med ideen om å overta etter Cutters så var det bare å takke ja så fort som mulig.
Hva vil du tilføre iFiks i tillegg til de tjenestene du tilbyr i dag?
Det jeg har savnet i alle disse fem årene er muligheten til å selge produkter som deksler, ladere og forskjellige tekniske produkter. Jeg har aldri hatt plass til hverken å selge eller oppbevare produktene, så det ser jeg veldig fram til. Har fått på plass en veldig god avtale med et firma som selger deksler av høy kvalitet, så det blir spennende å se hvor mye mersalg man klarer å oppnå i det nye lokalet. Utover dette så vil vi fortsette å reparere på samme måte som før. Det eneste nye vi vil tilby er reparasjon av knust kameralinse. Dette har vi ikke utført før pga plassmangel, men det vil vi tilby nå.
Har du et kundemøte du vil trekke fram? Har du mange faste, og uheldige kunder innom?
Vi har jevnt over en god strøm av kunder, men det er noen som er gjengangere ja. Jo flere uhell du har, jo større sannsynlighet er det for at du ender opp i skranken min på City Nord. Vi har noen som kan være innom 5-6 ganger ila et år.
Av spesielle kundemøter er det lite minnerikt, men to stk som skiller seg ut. Vi hadde en kunde som fikset 3 stk telefoner for 2 år siden, og i det øyeblikket jeg ga fra meg telefonen til kunden så løp vedkommende mot ytterdørene. Jeg ble sittende igjen i sjokk og rakk ikke å reagere engang. Ellers har vi ikke opplevd noen ubehageligheter som det.
Vi hadde også en dame innom med en telefon som hadde tatt seg en dukkert i saltstrømmen med over 20.000 bilder som ikke var sikkerhetskopiert. Etter 1 mnd. og to ganger til Trondheim, og 1 gang til Sverige hos spesialister som vi samarbeider med, så fikk vi liv i telefonen og reddet bildene hennes! Det var en lang og dyr prosess, men du kan ikke sette en pris på 20.000 bilder.
La oss knuse en myte. Er det flest unge eller eldre personer som knuser skjermen sin?
Vi har alle aldersgrupper innom som ønsker å få hjelp hos oss, men det er ingen tvil om at vi har flest unge som kommer med med knuste skjermer. Av den eldre garde så går det mer i batteribytte, teknisk hjelp, hjelp med bank-ID osv. Den største fienden, og det vi ser går igjen, er baderomsfliser! Det er den største synderen når det kommer til skjermknusing.
Er det noe annet du ønsker å tilføye?
Jeg søker etter ansatte og jeg håper det nye lokalet vil gjøre det mer attraktivt å søke jobb hos meg. De siste 5 årene har jeg hatt 3 fantastiske kollegaer på jobb, men for tiden er det bare jeg som er på jobb på City Nord. Den nye ansatte må ikke nødvendigvis kunne fikse iPhoner, men kan avtale reparasjon samt selge deksler, ladere og iPhoner. At vedkommende kan/ønsker å lære seg å fikse iPhoner vil jo selvfølgelig være et pluss.